Raamaturetsentsioon: Charles Petzold Code

Selles postituses läheb juttu raamatust, mille täisnimeks on Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software ja mille autoriks on Charles Petzold.

Siinkohal täpsustan ka seda, et räägin raamatu esimesest väljaandest, mis ilmus 2000. aastal. Tänaseks on olemas uuendatud, teine väljaanne, mis ilmus 2022. aastal. Ja ma muidugi soovitan lugeda just uuemat väljaannet.

Raamatu eesmärk on seletada, pigem küll pealiskaudselt, sellest, kuidas töötavad digitaalsed süsteemid.

Raamatu sisust

Raamatust saab peamiselt teada:

  • kuidas arvutid arenesid, alustades telegraafist
  • miks arvutites kasutatakse kahendsüsteemi, mis on selle eelised
  • erinevatest teistest arvusüsteemidest ja kuidas nad kujunesid
  • kuidas infot saab kodeerida ja kuidas seda tehti ka enne arvutite tulekut
  • millistest komponentidest arvutusmasinad koosnevad ja ka kuidas need komponendid töötavad ja miks just nii
  • loogikaelementidest ja nende tööpõhimõttest
On vist juba näha, et raamat on mitmekülgne ja seal seletatakse väga paljusid erinevaid kuid ka seotud asju.

Raamatu plussid

Mõnele võib tunduda, et sellise sisuga raamatut on võimatu teha põnevaks ja huvitavaks. Ja üldse sellistest asjadest on raske aru saada. Aga õnneks sai nende probleemidega autor väga hästi hakkama. Minu jaoks üks suurimaid plusse selles raamatus on just see, kui lihtsalt ja huvitavalt sulle keerulisi asju lahti seletatakse.

Tekst on väga põnevaks tehtud sellega, et teooriaga koos käivad ka huvitavad jutud, kus uusi teadmisi praktiliselt kasutatakse. Näiteks, raamatu alguses räägitakse kahest sõbrast, kes elasid kõrvalmajades. Nad tahtsid hilisõhtuti edasi juttu ajada, aga vanemad saatsid neid alati vara magama. Siis sõbrad mõtlesid välja süsteemi, kus igal nendest magamistoas olid olemas lüliti ja lamp. Iga lüliti oli ühendatud teises magamistoas oleva lambiga ja nii said nad morse koodi abil rääkida. Samas raamatu osas räägitakse ka sellest, kuidas nad seda süsteemi edasi arendavad.

Peale seda, teeb raamatus vaadatud teemade arusaamist lihtsamaks ka see, et materjali raskus suureneb järk-järgult. Ning järgmised peatükid kasutavad eelmistest peatükkidest saadud teadmisi alusena.

Kokkuvõtte

Raamatu lõppu poole saame me teada:
  • kuidas arvutites töötavad mälu, siinid, registrid jne.
  • assemblerkoodi põhimõttest ja kuidas sellest käsud töötavad riistvaraga
  • kuidas salvestatakse ja mängitakse meediat
  • ja palju palju muud
Väga huvitav on see, kui palju teadmisi sa saad kõigest ~400 leheküljega raamatust.

Kokkuvõtteks soovitaksin seda raamatut kõikidele, kellel on soov põnevas vormis digitaalsüsteemide tööpõhimõttetaga tutvuda.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kolm põnevat IT-lahendust

Kaks tehnoloogiat minevikust

Kaks väljaannet mis said erinevalt hakkama uue meediaga