WIPO intellektuaalomandimudel

WIPO (World Intellectual Property Organization) on organisatsioon, mis tegeleb intellektuaalomandi (IO) kaitsmise edendamisega üle kogu maailma. IO kaitsmiseks on olemas järgmised WIPO mudeli põhilised komponendid:

  • Tööstusomand, mille alla käivad:
    • Patent
    • Kasulik mudel
    • Tööstusdisain
    • Kaubamärk
    • Ärisaladus
  • Litsents
  • Autoriõigus

Selles postituses räägin sellest, milline neist tundub minu jaoks kõige edukamalt toimivana ja milline ei täida oma eesmärki niivõrd hästi.

IO komponendid, mis toimivad piisavalt hästi

Minu meelest tänapäeval (eriti vaadates tarkvara poolt) kõige paremini saavad hakkama litsentsid. Litsentsid on iseenesest päris mugavad, arvan, et nende peamised eelised on paindlikkus. Nimelt on juba olemas valmis litsentse erilisteks otstarveteks ja neid saab ka sätestada lähtudes konkreetsetest vajadustest. Ka nende kasutusele võtmine tundub minu jaoks suhteliselt mugavana.

Arvan, et ka kaubamärk toimib hästi. Kui kaubamärk on hea reputatsiooniga, siis on see igati kasulik nii kaubamärgi hoidjale kui ka kliendile. Esimesed tagavad sellega endale nõudlust, ja teised võivad kindlat olla, et ostetud toote või teenuse kvaliteet vastab nende nõuetele.

IO komponendid, mis oma eesmärgiga hakkama ei saa

Patendil aga, minu meelest, kõik nii hästi ei lähe. Tundub, et suuremad mängijad kasutavad seda palju ka selle jaoks et hävitada konkurentsi. Ja muidugi aeglustab see arengut. 

Arvan, et mõnedes valdkondades, nagu näiteks farmakoloogias võiks patendid kas kaotada või kuidagi kohustada teadmisi jagama ja lubama teiste poolt neid kasutada. Hetkel aga see, mis toimub mõnede haruldaste haiguste ravimite hindadega ei tundu üldse normaalne. Muidugi peaksid motivatsiooni tagamiseks ravimite leiutajad ka midagi teenima, aga see ei tohiks toimida läbi mõne haiguse ravimise monopoli kaudu.

 

Allikad:

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kolm põnevat IT-lahendust

Kaks tehnoloogiat minevikust

Kaks väljaannet mis said erinevalt hakkama uue meediaga